Hieronder vind je alles over de vorige tentoonstelling in 2021
THE GATE OF THE LOST PARADISE

2021 Tentoonstelling met werken van Jan M. Verburg in de Grote Kerk in Lochem.
The Gate Of The Lost Paradise
september 2021
Het doek is gevallen. De tentoonstelling voorbij. Wat blijft zijn de prachtige herinneringen aan een zeer bijzonder project waar we met veel mensen heel trots op op kunnen terugkijken…
Hoe we verder gaan, met de mogelijkheden van exposeren, het niet te beschrijven werk van Jan M Verburg en de prachtige locatie in Lochem… Alles is mogelijk…
Joost mag het weten…
Wij danken iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze expositie en zeker ook alle bezoekers…
namens het hele team ‘Lost Paradise’
Tekenen als vormgeving van een ultieme verbintenis. Voor kunstenaar Jan M. Verburg is tekenen een manier van leven.
LEES HET INTERVIEW >>
De tentoonstelling ‘The Gate Of The Lost Paradise’ in de Grote Kerk in Lochem toont tot en met 25 september werken van kunstenaar Jan M. Verburg. Ter gelegenheid daarvan sprak Maureen Vreeburg met hem. De 72-jarige kunstenaar wordt gezien als underground legende van de Nederlandse kunstscène. Hij volgde de kunstschool in Enschede en tekende daarna Tom Tippelaar waarvoor hij de Gouden Penseel kreeg. Hij heeft duizenden tekeningen gemaakt. “Bij mij komen dingen ongefilterd binnen en door het te tekenen verwerk ik ze.”
De lezing van zondag 19 sept. in het Cultureel Café Lochem door Jaap Nijstad wordt verplaatst naar
vrijdag 24 september 18:15 in de Grote Kerk Lochem
In deze lezing wordt zowel naar de vroege als meer recente voorbeelden van deze bijzondere kunstvorm gekeken. Dat wil zeggen dat niet alleen het boek als ‘drager’ van tekst en afbeeldingen wordt beschouwd maar ook als een zelfstandig object. Daarmee komen een aantal grote namen uit de kunstgeschiedenis aan bod. Alleen al uit de vorige eeuw vinden we Matisse, Picasso, Chagall en Miró terug in de rij van kunstenaars die met hun ‘Livres d’artiste’ de revue passeren.

De relatie tussen kunstenaars en boeken is even oud als veelzijdig. Wie ooit een handboek algemene kunstgeschiedenis heeft opengeslagen is zeker de indrukwekkende ‘verluchte handschriften’ uit de vroege middeleeuwen tegengekomen. Boeken zoals de ‘Lindisfarne Gospels’ en het ‘Book of Kells’ zijn prachtige voorbeelden van de synthese tussen tekst en beeld; schrijver en illustrator werken samen om tot een indrukwekkend geheel te komen. Het roept de vraag op of we in dit geval al mogen spreken van ‘kunstenaarsboeken’, op zich een lastige term die tegenwoordig, te pas en te onpas, als een soort kwaliteitsmerk op allerlei boekvormige uitingen wordt geplakt.
Optimaal effect van lichtkunstenaar Joeri Vermeulen te zien tijdens de speciale vrijdagavond-avondopening op 24 september van 21.00 uur – 23.30 uur.
Lichtkunstenaar Joeri Vermeulen heeft een fantastisch lichtplan ontworpen om de doeken en de leporello’s te belichten. Daarnaast worden in de gewelven bijna hallucinante kleuren en vormen geprojecteerd, wat een feëriek schouwspel oplevert. Bij daglicht al indrukwekkend, maar als het buiten donker is komt deze creatie nog beter tot uitdrukking.
Daarom wil de organisatie het werk van de lichtkunstenaar nog krachtiger tot uitdrukking laten komen door de afwezigheid van daglicht. Om dat effect te kunnen ervaren is vanavond, 24 september van 21.00 uur – 23.30 uur de expositie open.
Kaartjes hiervoor zijn aan de kerk verkrijgbaar.
De indrukwekkende toegangspoort van het Lowlandsfestival wordt nog één keer opgebouwd, en wel in de Grote Kerk in Lochem, het stadje waar het moderne openlucht popfestival voor het eerst (mei 1968) in Nederland vorm kreeg.
Jan M Verburg schreef zelf zijn teksten bij de Lowlandsdoeken die te zien zijn tijdens de expositie. Lees verder >>

NU TE KOOP! UNIEKE LEPORELLO
ontwerp: Irma Boom met werk van Jan M Verburg
Prijs: € 65,- LET OP! Deze eenmalige uitgave is in beperkte oplage gedrukt en wordt geleverd in een zwarte papieren draagtas die persoonlijk door Jan M Verburg is voorzien van een uniek opschrift in witte inkt.
Wacht niet en bestel nu.
>> ga direct naar ‘leporello bestellen’

Het interieur van de gotische kerk biedt plaats aan de metershoge en brede poort bekleed met de monumentale schilderijen van kunstenaar Jan M. Verburg. Een monument in een monument. De ruimte wordt verder ingenomen door tafels waarop meterslange leporello’s zich een weg door de kerk slingeren. Samen ontstaat er een eenmalige gebeurtenis; imposant, kleurrijk, dynamisch en met een belichtingsconcept en geluidsinstallatie die het geheel tot een ‘Gesammtkunstwerk’ maken.
locatie |
De Grote- of St.-Gudulakerk / Markt 1 / Lochem
data |
2 augustus – 25 september 2021
openingstijden |
dagelijks van 10.00 – 18.00 uur
zondag 13:00 – 18:00
entree |
€8,50
kinderen t/m 12 jaar | gratis
kaartverkoop |
Aan de kassa of via deze website.
Klik hier voor directe kaartverkoop on line. let op: het laden kan enkele seconden duren.
Lichtontwerp en uitvoering |
Ampco-Flashlight
Lichtkunstenaar |
Joeri Vermeulen
Heruitgave Tom Tippelaar

De bijzondere expositie is de aanzet geweest tot de heruitgave van Tom Tippelaar (1977). Het prentenboek waarvoor Jan Verburg de tekeningen maakte tijdens een voetreis langs de Engelse kust. Annie M.G. Schmidt schreef de teksten voor het in 1978 met een Gouden Penseel bekroonde boek.
Deze heruitgave werd op 15 augustus in de Gudulakerk gepresenteerd.
Het boek is te koop gedurende de tentoonstelling in de Grote Kerk in Lochem en bij boekhandel Praamstra in Deventer waar ook de originele prenten uit het boek te zien zijn.
LOVENDE RECENSIES IN DE BLADEN
Alsof psychedelische platenhoezen uit de jaren zestig en zeventig tot leven komen op deze tentoonstelling
NRC 5 augustus 2021
Door Kester Freriks
Jan M. Verburg
Een overweldigende overzichtstentoonstelling in Lochem toont het werk van Jan M. Verburg. Hij verbindt de Middeleeuwen en de Renaissance met het heden, alsof psychedelische platenhoezen uit de jaren zestig en zeventig tot leven zijn gekomen.
In de grote kerk in Lochem waan je je op Lowlands
TROUW 28 augustus 2021
Door Peter Sierksma
En toch is er een verschil tussen dat vrije Lowlandsgevoel waar the sky the limit is, en de ruimte in deze oude kerk waar de hemel wel een plafond kent. En dat tart dan weer diezelfde verbeelding. Want ondanks al die bewonderenswaardige overvloed mis ik de stilte, die mij normaal gesproken in de kerk verwonderen doet. En dieper: ook mis ik tussen al die oude en nieuwe heiligen op mij neerkijken opeens mijn hoogste heilige.
RONDOM DE EXPOSITIE

Verburg portretteert Lochemers tijdens expo
Jan M schildert zelfportret.
Voor inwoners van de stad Lochem is het extra de moeite waard om een bezoek te brengen aan de expositie The Gate of the Lost Paradise. Jan M Verburg zal inwoners van het stadje ter plekke portretteren. Nadat hij de schetsen heeft bewerkt tot ingekleurde beeltenissen, kunnen de geportretteerden een kopie afhalen.
Verburg wil de originele portretten verzamelen en bij het Rijksmuseum aanbieden als een kleurrijk tijdsdocument. “Zodat men over vijftig jaar een mooi beeld heeft van de inwoners van de stad Lochem in 2021”, vertelt de kunstenaar enthousiast.
iedere maandag, woensdag en zaterdag gedurende de expositie
Ontwerp etiketten: Jan M Verburg





Brouwerij Homeland brouwt voor ieder wat wils. Van fris en fruitig naar robuust en pittig.
Het bier is ook te koop aan de kassa van de tentoonstelling.
Meer weten kijk op www.brouwerijhomeland.nl
De Corona-crisis maakt eens temeer duidelijk dat popfestivals oude stijl, met tienduizenden bezoekers, niet meer zomaar spontaan georganiseerd kunnen worden.
In die zin kunnen we dan spreken over een “Lost Paradise”, een verloren paradijs waar we naar terug kunnen verlangen maar waarvan gelukkig nog voldoende tastbare en niet tastbare herinneringen bestaan; in foto’s, film of geluid maar ook materieel, bijvoorbeeld Jan M. Verburg’s “The Gate Of The Lost Paradise”.
Voor het eerste Lowlandsfestival (1993), dat aanvankelijk voluit “A Campingflight to Lowlands Paradise” heette, maakte Jan M. Verburg zes indrukwekkende beschilderde doeken van elk 15 meter hoog die, bevestigd aan een nog hogere steigerconstructie, de toegangspoort vormden.
De eerste 10 jaar groeide de poort mee met het festival totdat er in totaal 30 iconische afbeeldingen boven de bezoekers uitrezen. Het was Lochemer Joost Carlier die destijds Jan M. Verburg voor dit project benaderde en het is dezelfde Joost Carlier die het plan opvatte om dit bijzondere ‘gelegenheidskunstwerk’ nog één keer tevoorschijn te halen.
Deze keer niet onder de onmetelijke hemel van het polderlandschap in Biddinghuizen maar nu, centraal opgesteld, in de Lochemse Grote Kerk.
Samen met de leporello’s ontstaat er in die plechtige ruimte een heel ander ‘landschap’. De dubbelzijdig beschilderde harmonicavormige boeken vragen om een dynamische beschouwing. Ze nemen de bezoeker mee op reis, letterlijk en figuurlijk, door de ruimte van de kerk en door de belevingswereld van de kunstenaar. De speciale belichting en de door de kunstenaar gekozen muziek versterken de beleving. Alles met elkaar een feest, een kijkspel in de boezem van een oude kerk waar plaats is gemaakt voor verwondering.
Eigenlijk begon Jan M. Verburg’s Lowlands carrière allemaal bij de Roxy in Amsterdam
Roxy was in de late jaren 80 een van de meest toonaangevende discotheken van die tijd in Nederland. Jan had in die tijd een atelier in Amsterdam, waar hij woonde. Jan’s vriend, Peter Giele, had deze disco geopend. Roxy was heel open en er waren dan ook veel mensen uit de LGBT-community te vinden. In de disco had je prachtige nissen. Voor die nissen heeft Jan toen van papier doeken geschilderd, met onder andere Dr. Spock, 2001: Space Odyssey, Elvis Presley, Beethoven en Brigitte Bardot. De laatste 3 genoemden waren meteen de eerste 3 doeken van het eerste Lowlands festival.
Jan was namelijk begin jaren 90 de chaos van de creatieve scene in Amsterdam ontvlucht en vertrok naar de achterhoek. Hier had hij een houten woonwagen in Gorssel, in een bos. In die tijd zette zijn goede vriend Joost met zijn bedrijf Loc7000 het eerste Lowlands festival op in 1993. Jan gebruikte zijn Roxy doeken en plakte deze op grote doeken voor Lowlands. Ook schilderde hij er twee doeken bij, van Het Meisje en de Dood en Madonna. Elk jaar maakte hij meer en meer doeken bij, terwijl Lowlands verder uitgroeide tot een van de grootste muziekfestivals van Nederland.
Jan ging al met het hele Lowlands team 3 weken voor de opening van het festival naar het terrein. Terwijl alle voorbereidingen uitgevoerd werden moest hij ter plekke nog van alles schilderen. Dan kwam er weer iemand die nog een spandoek ergens nodig had voor een tent en ging Jan snel aan de slag. Het was een fantastische tijd voor Jan. Tussen de festivalperiodes door brainstormde Jan over talloze nieuwe ideeën. Deze ideeën registreerde hij allemaal in een boek. In dit boek vind je dus zelfs afgewezen of niet uitgekozen ontwerpen voor nieuwe doeken.
Als hij een idee had voor een nieuwe schildering deed hij eerst onderzoek. Hiervoor verzamelde hij alles wat hij kon vinden. Zo had hij van Beethoven heel veel ansichtkaarten die hij gebruikte en ging hij 2 keer naar een documentaire over Beethoven in de bioscoop, waar hij stiekem foto’s maakte. Na het onderzoek maakte hij een werkmodel. Hier tekende hij met potloodlijnen in zodat de schildering uit blokjes bestond. Deze lijnen zetten hij dan ook op het grote doek, zo kon hij het makkelijk goed op schaal vergroten.
De hele ‘Making Of’ met schetsen, ideeën, onderzoek, werkmodellen en foto’s en krantenkoppen van de tien jaar dat Jan voor Lowlands schilderde heeft Jan allemaal bewaard en gebundeld in een prachtig en heerlijk chaotisch boek.
Een groot deel van de doeken zijn nog gemaakt toen hij in de houten woonwagen woonde. Dit was zo’n kleine ruimte, dat hij het doek moest opvouwen en het stukje voor stukje moest schilderen. Ook zijn de doeken 7 meter lang. Dus in zijn ateliers en werkplekken kon hij nooit zijn werk goed rechtop zien.
Dat zag hij pas op Lowlands zelf. En wat een schitterend, overweldigend gezicht was het dan om zijn werken zo groot en hoog te zien hangen! Vervolgens kon hij lekker in een bungalow vlakbij bijkomen en nog genieten van het festival in de avond.
één van de vele voorbeelden van een leporello gemaakt door Jan M. Verburg. Meer lezen…? kijk hier
Soms raken boekjes zo vol, zo verzadigd dat het een object wordt… een boekject.
Wandtekening voor Rianne Landstra.
Naar aanleiding van de berichten rond de komende expositie kwam er een reactie van Rianne Landstra waarin ze ons wees op de speciaal voor haar door Jan M. Verburg gemaakte wandtekening.
Rianne: “Wat Jan bij mij gemaakt heeft is een tattoo op de muur van Geloof , Hoop & Liefde.”









































